Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Dzień chemika

Mali odkrywcy

 

Dzieci już od urodzenia są odkrywcami, którzy uczą się przez działanie. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną. Zazwyczaj przejawia się w zadawaniu przez dzieci pytań.  Podczas zabawy  dziecko  również ma okazję do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi na swoje pytania.

 

Czasem przyglądamy się różnym zjawiskom, które zachodzą na naszych oczach w domu czy w przyrodzie i nie zastanawiamy się, jakie siły oddziałują czy jakie reakcje właśnie miały miejsce. A wystarczy wykonać proste eksperymenty chemiczne i fizyczne przy użyciu codziennych artykułów gospodarstwa domowego, aby pokazać im, że abstrakcyjne koncepcje, które pozornie trudno wyjaśnić, faktycznie wpływają na ich normalne, codzienne życie.   Zabawy badawcze  wywierają korzystny wpływ na różne sfery rozwoju. Pomagają kształtowaniu się operacji umysłowych tj.  analizy, syntezy, porównywania i uogólniania. Przy okazji dzieci rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.

Zabawy, podczas których wykonywane są proste doświadczenia, dostarczają dziecku wielu nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości rzeczy i zjawisk. Dziecko w sposób czynny i samodzielny zdobywa nowe doświadczenia. Działając myśli i poznaje funkcjonowanie przedmiotów, zjawisk, ich cech, właściwości oraz różnego rodzaju zależności przyczynowo- skutkowe między badanymi przedmiotami i zjawiskami. Dzięki takim zabawom doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe, zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania i doznaje satysfakcji. Dzięki zabawom badawczym przybliżamy dzieciom bogactwo zjawisk zachodzących obok nas w życiu codziennym. Wiele z nich pozostaje w ogóle niezauważonych. Zatem pierwsze kontakty z eksperymentami prowadzonymi w formie zabaw badawczych ułatwi dzieciom dalszą edukację w zakresie nauk ścisłych. Naszym zadaniem jest pielęgnowanie dziecięcej chęci poznawania, gdyż jest ona źródłem późniejszej  ciekawości intelektualnej. Podstawowym zadaniem wychowania przedszkolnego jest również takie postępowanie, które w największym stopniu aktywizuje procesy rozwojowe dziecka.

Ważnym elementem nauki poprzez zabawę jest rozwój u dzieci ich naturalnej pasji odkrywania świata poprzez m.in. ciekawe eksperymenty fizyczne jak
i chemiczne, które pokażą zjawiska z najbliższego otoczenia. Doświadczenia z chemii dla dzieci, podczas których można zobaczyć np. kolorowy deszcz, lawę, czy mgłę w butelce zaciekawić mogą i młodszych i starszych przedszkolaków.

Proste eksperymenty chemiczne i fizyczne dla dzieci można wykonać samemu w domu i dzięki temu wytłumaczyć niektóre zjawiska, które zachodzą wokół nas na co dzień. Takie poznawanie świata to najlepsza forma nauki. Przez zabawę dzieci szybciej się uczą, a zdobyta wiedza zostaje w głowie na całe życie.

”Powiedz mi, a zapomnę, 

 pokaż - a zapamiętam, 

 pozwól mi działać, a zrozumiem!" 

                                   Konfucjusz 

 

                                                                                                                                                          mgr Agnieszka Antonowicz

 

 


Przejdź do góry