Co powinien umieć czterolatek
Czterolatek
Cztery lata to czas kiedy “wahadło rozwojowe”, po okresie względnego spokoju jaki cechował trzylatka, wychyla się mocno w stronę braku równowagi. Czterolatek wydaje się/jest wręcz nie do opanowania w każdym rodzaju aktywności! Uświadomienie sobie tego, pozwala zachować im względny spokój, podczas sytuacji, które wymagają “morza” cierpliwości i opanowania. Pomocne bywa w tym wypadku stwierdzenie: to przejściowe!
Czterolatki są bardzo ruchliwe. Biją, kopią, plują, uciekają, a nawet rzucają kamieniami i…nic sobie z tego nie robią. Cztery lata to okres średniego dzieciństwa, gdzie dziecko z jednej strony nie jest już maluszkiem, z drugiej zaś zaczyna dopiero etap „poważnego” przedszkolaka.
CO POWINNO UMIEĆ DZIECKO 4- LETNIE W POSZCZEGÓLNYCH PŁASZCZYZNACH JEGO ROZWOJU
Rozwój ruchowy dziecka:
Przeskakuje przez małe przeszkody, wstaje swobodnie z przysiadu, skacze do przodu na obu nogach, z przysiadu skacze do przodu podpierając się na rękach.
Rozwój czynności samoobsługowych:
Doskonali umiejętność picia z szklanki, je samodzielnie łyżką i widelcem, zdejmuje i zakłada buty, skarpetki, spodenki, luźne bluzki, bieliznę, zapina guziki które widzi, suwaki w butach, dobrze myje zęby.
Rozwój spostrzegania wzrokowego:
Bez pomocy układa obrazki z klocków, zaczyna układać puzzle z 20-30 części, na obrazku spostrzega kilkanaście elementów. Różnicuje kilka liter i odwzorowuje układ figur.
Rozwój spostrzegania słuchowego, dźwięków mowy ludzkiej:
Różnicuje większość dźwięków, dzieli zdanie na 4-5 wyrazów, bawi się słowami- przekręca, rymuje, spieszcza, wymyśla własne, lubi słowa ”brzydkie”, dzieli wyraz na 2-3 sylaby, słucha czytania krótkich książeczek, używa ok. 1500 słów, rozumie ok.4000 słów.
Rozwój czynności grafomotorycznych:
Koloruje obrazki, nacisk bywa zmienny, rysuje kwadrat, znak x, postacie ludzkie mają ręce, czasem elementy ubioru, rysuje pierwsze szlaczki .
4-latek jest sprawny fizycznie
4-latki są zwykle bardzo ruchliwe i aktywne. Chętnie się bawią, także z innymi dziećmi. Większość 4-latków:
- potrafi jeździć na trzykołowym rowerku,
- podskakuje na jednej nodze,
- skacze z tapczanu,
- potrafi podskakiwać obunóż przeszkodę,
- stoi kilka sekund na jednej nodze,
- kopie piłkę do celu
4-latek jest sprawny manualnie
4-atki lubią malować, rysować, układać, kolorować. Są coraz dokładniejsze. Większość 4-letnich dzieci bez problemu:
- przecina na pół mały kawałek papieru,
- rysuje krzyżyk, kółko,
- układa literkę "z" z patyczków,
- kopiuje kształty niektórych liter,
- układa proste puzzle,
- buduje wieżę z klocków,
- nawleka na sznurek większe koraliki.
4-latek dużo mówi
U 4-latków bardzo dynamicznie rozwija się mowa i rozumienie mowy, dzieci zadają dużo pytań, wszystko chcą wiedzieć i wszystko je ciekawi. 4-letni maluch:
- tworzy neologizmy,
- zadaje dużo pytań,
- potrafi opisać coraz więcej stanów emocjonalnych,
- ma bujną wyobraźnię,
- zaczyna rozumieć następstwo czasów,
- zna kilka piosenek, wierszyków,
- zna imiona najbliższych mu osób: rodziców, rodzeństwa, krewnych, pań w przedszkolu, kolegów z piaskownicy,
- chętnie słucha bajek, historii i opowieści.
4-latek jest samodzielny
4-latek coraz więcej czynności wykonuje sam. Większość 4-latków:
- zapina i odpina guziki,
- odkręca słoik,
- otwiera drzwi,
- myje i wyciera ręce i buzię,
- potrafi posmarować chleb masłem,
- korzysta ze sztućców,
- korzysta samodzielnie z toalety,
- samodzielnie myje zęby,
- potrafi samodzielnie zdjąć i założyć kurtkę, czapkę, szalik.
Opracowała:
mgr Iwona Dowgier