Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Co powinien umieć czterolatek

Czterolatek 

Cztery lata to czas kiedy “wahadło rozwojowe”, po okresie względnego spokoju jaki cechował trzylatka, wychyla się mocno w stronę braku równowagi. Czterolatek wydaje się/jest wręcz nie do opanowania w każdym rodzaju aktywności! Uświadomienie sobie tego, pozwala zachować im względny spokój, podczas sytuacji, które wymagają “morza” cierpliwości i opanowania. Pomocne bywa w tym wypadku stwierdzenie: to przejściowe!

Czterolatki są bardzo ruchliwe. Biją, kopią, plują, uciekają, a nawet rzucają kamieniami i…nic sobie z tego nie robią. Cztery lata to okres średniego dzieciństwa, gdzie dziecko z jednej strony nie jest już maluszkiem, z drugiej zaś zaczyna dopiero etap „poważnego” przedszkolaka.

CO POWINNO UMIEĆ DZIECKO 4- LETNIE W POSZCZEGÓLNYCH PŁASZCZYZNACH JEGO ROZWOJU
                 

 Rozwój ruchowy dziecka:
Przeskakuje przez małe przeszkody, wstaje swobodnie z przysiadu, skacze do przodu na obu nogach, z przysiadu skacze do przodu podpierając się na rękach.

  Rozwój czynności samoobsługowych:
Doskonali umiejętność picia z szklanki, je samodzielnie łyżką i widelcem, zdejmuje i zakłada buty, skarpetki, spodenki, luźne bluzki, bieliznę, zapina guziki które widzi, suwaki w butach, dobrze myje zęby.

                                          Rozwój spostrzegania wzrokowego:
Bez pomocy układa obrazki z klocków, zaczyna układać puzzle z 20-30 części, na obrazku spostrzega kilkanaście elementów. Różnicuje kilka liter i odwzorowuje układ figur.
                      Rozwój spostrzegania słuchowego, dźwięków mowy ludzkiej:
Różnicuje większość dźwięków, dzieli zdanie na 4-5 wyrazów, bawi się słowami- przekręca, rymuje, spieszcza, wymyśla własne, lubi słowa ”brzydkie”, dzieli wyraz na 2-3 sylaby, słucha czytania krótkich książeczek, używa ok. 1500 słów, rozumie ok.4000 słów.
                                       Rozwój czynności grafomotorycznych:
Koloruje obrazki, nacisk bywa zmienny, rysuje kwadrat, znak x, postacie ludzkie mają ręce, czasem elementy ubioru, rysuje pierwsze szlaczki .

4-latek jest sprawny fizycznie

4-latki są zwykle bardzo ruchliwe i aktywne. Chętnie się bawią, także z innymi dziećmi. Większość 4-latków:

  • potrafi jeździć na trzykołowym rowerku,
  • podskakuje na jednej nodze,
  • skacze z tapczanu,
  • potrafi podskakiwać obunóż przeszkodę,
  • stoi kilka sekund na jednej nodze,
  • kopie piłkę do celu 

4-latek jest sprawny manualnie

4-atki lubią malować, rysować, układać, kolorować. Są coraz dokładniejsze. Większość 4-letnich dzieci bez problemu:

  • przecina na pół mały kawałek papieru,
  • rysuje krzyżyk, kółko,
  • układa literkę "z" z patyczków,
  • kopiuje kształty niektórych liter,
  • układa proste puzzle,
  • buduje wieżę z klocków,
  • nawleka na sznurek większe koraliki.

4-latek dużo mówi

U 4-latków bardzo dynamicznie rozwija się mowa i rozumienie mowy, dzieci zadają dużo pytań, wszystko chcą wiedzieć i wszystko je ciekawi. 4-letni maluch:

  • tworzy neologizmy,
  • zadaje dużo pytań,
  • potrafi opisać coraz więcej stanów emocjonalnych,
  • ma bujną wyobraźnię,
  • zaczyna rozumieć następstwo czasów,
  • zna kilka piosenek, wierszyków,
  • zna imiona najbliższych mu osób: rodziców, rodzeństwa, krewnych, pań w przedszkolu, kolegów z piaskownicy,
  • chętnie słucha bajek, historii i opowieści.

4-latek jest samodzielny

4-latek coraz więcej czynności wykonuje sam. Większość 4-latków:

  • zapina i odpina guziki,
  • odkręca słoik,
  • otwiera drzwi,
  • myje i wyciera ręce i buzię,
  • potrafi posmarować chleb masłem,
  • korzysta ze sztućców,
  • korzysta samodzielnie z toalety,
  • samodzielnie myje zęby,
  • potrafi samodzielnie zdjąć i założyć kurtkę, czapkę, szalik.

 

 

                                                                                                          Opracowała:

                                                                                                      mgr Iwona Dowgier


Przejdź do góry