Innowacja pedagogiczna z zajęć rytmiczno – umuzykalniających „Słoneczne rytmy”
„Rytmika nie jest sztuką, nie jest celem samym w sobie,
jest przygotowaniem do wszystkich sztuk, jest wychowaniem.
Muzyka w greckim ujęciu tego słowa jest elementem pedagogicznym
najwyższej rangi i właśnie dlatego moja metoda
musi pozostać na wskroś muzyczną"
(Emil Jaques –Dalcroze)
Autorzy innowacji:
mgr Iwona Dowgier, mgr Małgorzata Tercjak
Innowacja uwzględnia treści kształcenia zawarte w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego Dz.U. 2017 poz. 356
Innowacja z zajęć muzycznych została opracowana z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym. Została ona tak opracowana, aby można było ją modyfikować według potrzeb i możliwości dzieci. Zabawy przedstawione w propozycji zajęć na cały rok są tak skonstruowane, aby można było dostosowywać je do odpowiedniej grupy wiekowej dzieci.
- Przeznaczona jest do realizacji w Przedszkolu „Słonecznym” w Wasilkowie we wszystkich chętnych grupach wiekowych;
- Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w każdej grupie. Czas zajęć dla grupy 5-latków to 20 minut, dla grup 4- i 3-latków to 15 minut ( czas zajęć może być wydłużony w każdej grupie w zależności od potrzeb).
- Tematyka zajęć dostosowana jest do obowiązujących w danej grupie planów miesięcznych oraz do ważnych świąt, wydarzeń i uroczystości.
- Dostosowana jest do poziomu możliwości rozwojowych i percepcyjnych dzieci w danym wieku i ma on spełniać trzy funkcje: poznawczo-kształcącą, wychowawczą i użytkową.
Zaproponowane zabawy sprawią dzieciom ogromną przyjemność, rozwiną umiejętności muzyczne i gry na instrumentach dzieci oraz pobudzą ich fantazję. Najważniejsze, aby pamiętać, że zajęcia muzyczne mają być dla dzieci dobrą zabawą.
CELE GŁÓWNE:
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci,
- Rozwijanie umiejętności śpiewania,
- Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach muzycznych
Realizacja zajęć odbywa się między innymi poprzez:
1. Ruch
- taniec
- ilustrowanie ruchem utworów muzycznych
- zabawy rytmiczne
- proste układy choreograficzne
- reagowanie ciałem na różne sygnały, zmiana tempa czy charakteru muzyki
- interpretacja utworu
- ekspresja emocji związanych z utworem
- zabawy rytmiczne
- improwizacje rytmiczne
2. Śpiew
- ćwiczenia oddechowe
- rozśpiewanie
- nauka piosenek
- proste improwizacje
- śpiewanie w grupie i indywidualne
- śpiewanie w kanonie
3. Słuchanie muzyki
- słuchanie muzyki instrumentalnej oraz wokalnej
- określanie tempa i nastroju utworu
- porównywanie utworów muzycznych
- ilustrowanie muzyki dźwiękiem
- rytmizacja
- zapamiętywanie prostych linii melodycznych
4. Tworzenie muzyki
- powtarzanie prostych form rytmicznych na instrumentach perkusyjnych
- tworzenie prostych tematów rytmicznych
- granie wraz z utworem muzycznym
Częsty kontakt z muzyką rozwija dziecięcą wyobraźnię, kształtuje jego odczucia estetyczne. Uczy tego jak być aktywnym odbiorcą sztuki, wrażliwym na otaczający świat. Kontakt z muzyką w przedszkolu wychowuje mądrych, wrażliwych dorosłych ludzi w przyszłości.