Program autorski gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej
Program autorski gimnastyki korekcyjno –kompensacyjnej „Gimnastyka to zabawa- korygowanie wad postawy dzieci w wieku przedszkolnym”
autorzy: Alina Wiszowata, Justyna Wiszniewska
Program realizowany jest w dwóch grupach gimnastyki korekcyjno –kompensacyjnej.
Koło gimnastyki korekcyjno –kompensacyjnej w budynku Filii przy ul Polnej prowadzi Alina Wiszowata na zmianę z zajęciami ruchowymi ogólnorozwojowymi prowadzonymi przez Urszulę Drągowską.
W budynku przy ul Sienkiewicza koło prowadzi Justyna Wiszniewska.
Program został napisany w ubiegłym roku kiedy realizowana była innowacja pedagogiczna. W bieżącym roku szkolnym jest kontynuowana praca związana z korekcją wad postawy u dzieci w kolejnych dwóch grupach dzieci pięcioletnich (oraz sporadycznie- czteroletnich).
Założeniem programu profilaktyki wad postawy „Gimnastyka to zabawa” jest zapewnienie dzieciom w wieku przedszkolnym wszechstronnej, zgodnej z potrzebami rozwojowymi aktywności ruchowej oraz wprowadzanie form ćwiczeń podporządkowanych celom terapeutycznym. Podstawowym celem proponowanych zabaw i ćwiczeń jest działanie korekcyjne w przypadku stwierdzonych wad postawy, przeciwdziałanie powstawaniu oraz pogłębianiu się wad postawy ciała.
Postępowanie korekcyjno- kompensacyjne ma na celu:
• Wyrabianie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego
• Harmonijny rozwój fizyczny poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia ogólnorozwojowe
• Wzmożenie wydolności i sprawności fizyczno- ruchowej
• Naukę umiejętności korygowania wady przez przyswojenie korekcji lokalnych a następnie globalnych, oraz rozciągnięcie mięśni przykurczonych i wzmocnienie osłabionych
• Wyrabianie wytrzymałości posturalnej
• Naukę prawidłowego oddychania w czasie wykonywania ćwiczeń w celu zwiększenia pojemności życiowej płuc oraz wydolności sprawności narządu oddychania
• Wdrażanie do rekreacji ruchowej z uwzględnieniem elementów profilaktyki i korekcji zaburzeń
Sposoby ewaluacji :
Obserwacja umiejętności i zachowań dzieci.
Analiza dokumentów – dziennik zajęć,
Ocena realizacji zajęć z gimnastyki korekcyjno –kompensacyjnej na półrocznej i końcowej radzie pedagogicznej.