Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Charakterystyka dziecka 4-letniego

Charakterystyka dziecka 4-letniego

Rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka - umiejętności i zdolności, które jest ono
w stanie osiągnąć w wieku 4 lat (zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego)

 

Fizyczny obszar rozwoju:

 

Samoobsługa:

• ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy

• podczas jedzenia korzysta z widelca czasem noża (do smarowania pieczywa, a nie do krojenia)

• samodzielnie korzysta z toalety

• samodzielnie myje zęby

• doskonaleni czynności samoobsługowe


Motoryka duża:

• schodzi ze schodów (stawiając nóżki na przemian)

• prawidłowo i samodzielnie potrafi przeskakiwać niskie przeszkody (przeskakuje obunóż przez poduszkę)

wspina się na drabinki

• odbija przez chwilę balonik w taki sposób, by nie spadł na podłogę

• potrafi trafić piłką do kosza z odległości 1,5 metra

• sprawnie jeździ na 3-kołowym rowerku

• kopie, rzuca i łapie piłkę

• skacze z tapczanu, z ławki gimnastycznej

• podskakuje obunóż (potrafi skakać w różnych kierunkach (do przodu, do tyłu, w bok, wykonuje dłuższy skok bez rozbiegu)

• potrafi przeskakiwać z jednej nogi na drugą

• podskakuje na jednej nodze i stoi na niej kilka sekund

• sprawnie przechodzi po ławce gimnastycznej, próbuje ją przeskakiwać

• biega, rytmicznie maszeruje

• robi bez upadku przysiady

 

Motoryka mała:

• buduje wieżę z 7-8 klocków

• prawidłowo trzyma kredkę, łyżkę, nożyczki (sprawnie się nimi posługuje)

• rysuje w ograniczonym polu (potrafi zmieścić się pomiędzy dwoma liniami, np. zaznaczając drogę w środku ścieżki)

• zamalowuje powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego trzymania się w ramach wyznaczonych granic)

• rysuje kwadraty, domki, koła

• rysuje prosty schemat człowieka (co najmniej 4 elementy ciała, pojawia się tułów)

• pisanie pierwszych liter

• posługuje się nożyczkami, przecina na pół kartkę

• nawleka duże korale na gumową linkę

• lepi (po demonstracji) z plasteliny kulę, wałek, miseczkę, obwarzanek, rogalik


Emocjonalny obszar rozwoju

• rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje u siebie i u innych

• zauważa cierpienie innych, współczuje

• może bać się ciemności, nagłych, głośnych dźwięków

• odróżnia zachowanie dobre od złego

• miewa wybuchy złości, w chwilach złości obraża się, niszczy rysunki, przedmioty, ale potrafi przeprosić

• bywa uparte

• mały buntownik – może się buntować, mieć napady złości, może używać brzydkich słów, jego bunt bywa świadomym zabiegiem wyegzekwowania czegoś od rodzica np. jego uwagi

• posługuje się słowami do opisu różnorodnych emocji własnych i cudzych

• często wyraża silne emocje (pozytywnych i negatywnych)

• jest w stanie okazać troskę wobec osób w stanie stresu

• dba o potrzeby innych

• potrafi się samo uspokoić i kontrolować impulsy w sytuacjach o niskim i średnim natężeniu napięcia (nadal potrzeba wsparcia ze strony dorosłych)

 

 

Społeczny obszar rozwoju

 

Przestrzeganie norm i zasad:

• podporządkowanie regułom, ograniczone przez frustrację lub stres

• uczestnictwo w aktywnościach grupowych, podporządkowywanie się regułom

• stosuje się do poleceń nauczyciela (konsekwencja w domu, stawianie granic dziecku i wymagań)

• przestrzega normy przyjęte przez grupę

 

Zabawa:

• uczestniczy w zabawach tematycznych typu sklep, dom, wciela się w wyznaczoną rolę

• podejmuje zabawy symboliczne ( zabawy, w których dziecko świadomie stosuje daną rzecz w celu uczestnictwo w prostych zabawach „na niby” czyli w zabawach, które są tematyczne, dramatyczne,
w udawanie, w role – zabawa w księżniczki, w dom, sklep, lekarza, wyprawę w kosmos)

• chętnie uczestniczy w zabawach grupowych, umie współdziałać

• pamięta o posprzątaniu po sobie zabawek i przyborów

• stara się kończyć rozpoczętą pracę

 

Relacje z innymi:

• swobodne i pewne nawiązywanie kontaktu ze znanymi dorosłymi, szczególnie w znanym otoczeniu

• utrzymywanie przyjaznych, pozytywnych relacji z najbliższymi opiekunami

• poszukiwanie uspokojenia w obecności najbliższych dorosłych

• zdolność do radzenia sobie z oddzieleniem od najbliższych, przy pomocy innych znanych dorosłych

• poszukiwanie uspokojenia w kontakcie z wychowawcą, nauczycielem

• swobodne nawiązywanie interakcji z rówieśnikami

• okazjonalna współpraca

• poszukiwanie pomocy w sytuacjach konfliktów z rówieśnikami

 

 

Rozwój poznawczy

 

Mowa:

• tworzy neologizmy (nowe wyrazy)

• zadaje dużo pytań, pytania te pokierowane są ciekawością i są bardzo precyzyjne np. dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego ludzie mają nogi, itd.

• dzieli wyrazy na sylaby

• wskazuje obrazki, których nazwy się rymują

• potrafi słuchać wypowiedzi innych

• wypowiada się spontanicznie oraz potrafi wypowiadać się na określony temat (jest w stanie opowiadać historie)

• posługuje się zdaniami złożonymi z kilku słów, buduje pełne zdania

• zna różne piosenki i wierszyki

• wypowiada poprawnie wszystkie samogłoski oraz większość spółgłosek. Głoski s, z, c, dz wymawia jeszcze jak ś, ź, ć, dź. Głoskę r zastępuje jeszcze głoską l, dziecko w tym wieku wypowiada się zrozumiale dla otoczenia

• szybko przyswaja słownictwo dotyczące przedmiotów z najbliższego otoczenia, codziennych czynności,

• nazywa osoby, przedmioty, zwierzęta, pojazdy na obrazkach. Opowiadając, co widzi na obrazku, czasami posługuje się czasownikami.

 

Myślenie:

• układa historyjkę obrazkową z 4 ilustracji i potrafi ją opowiedzieć

• łączy obrazki w pary, dostrzega na obrazkach różnice i podobieństwa

• rozumie przeciwieństwa np. mały-duży, krótszy-dłuższy

• zaczyna dostrzegać związki przyczynowo- skutkowe

• jest w stanie wykonać trzyczęściowe polecenia

• umie rozwiązywać zagadki odpowiednie dla wieku,

• rozumie określenia czasu (rano, jutro, popołudniu),

• rozumie określenia przestrzeni (na lewo, u góry, przed, za…)

• potrafi odnaleźć nazwany przedmiot, który jest ukryty za dużym obrazku zawierającym wiele szczegółów

• potrafi odgadnąć z pamięci, który przedmiot został zakryty (na stole kładziemy w szeregu trzy przedmioty, dziecko zamyka oczy, a jeden z przedmiotów nakrywamy pudełkiem

• skupia się na wykonywanej czynności 15-20 minut

• fantazjuje, ale zaczyna rozgraniczać świat realny od fikcyjnego

 

Orientacja w ciele i przestrzeni:

• wskazuje i nazywa części ciała: głowa, ręka, noga, brzuch, szyja, ramiona

• rozumie i posługuje się określeniami kierunków w przestrzeni: daleko-blisko, wyżej-niżej

• próbuje posługiwać się określeniami kierunków: w prawo, w lewo

• rozumie określenia: na, pod, na dole, na górze

• rozumie znaczenie przyimków odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni, takich jak: w, do, na, pod i stosuje je w praktycznym działaniu.

 

Kompetencje matematyczne:

• zaczyna rozumieć następstwo czasów: wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itp.., próbuje nazywać dni tygodnia

• zna ok. 8 kolorów

• klasyfikuje przedmioty według dwóch cech

• grupuje pary obiektów pasujących do siebie lub powiązanych ze sobą ze względu na występowanie
w bliskości przestrzennej lub sytuacyjnej związki, które dziecku się nasuną (pary funkcyjne np. czapka- szalik, talerz-kubek)

• wyłącza ze zbioru przedmiotów ten, który nie pasuje: lalka ze zbioru samochodów,

• określa równoliczność podanych zbiorów

• odtwarza podany rytm, np. noc- dzień….;

• może odtworzyć szereg złożony z 4 cyfr;

• potrafi wiernie odtworzyć: zdanie (4-6 wyrazów), kolejność 3-4 dźwięków, 5 przedmiotów,

• potrafi powiedzieć co jest na odwróconym obrazku, jeśli wcześniej mogło mu się przyjrzeć;

• poprawnie przelicza, wie, że dotykając eden liczman, trzeba wypowiedzieć jedno słowo (zasadę jeden do jednego)

• potrafi wymienić już więcej liczebników, ale nie rozumie w pełni ich liczebnikowego znaczenia, stara się już wymieniać liczebniki po kolei;

• gdy próbuje policzyć więcej przedmiotów, początkowo wypowiada znane sobie liczebniki, następnie wymienia ponownie te same lub inne w niepoprawnym porządku,

• nie rozumie jeszcze istoty liczenia (ustalenie, ile jest) i koncentruje się na samej czynności liczenia, nie rozumie zazwyczaj podwójnej roli ostatniego wypowiadanego liczebnika, zapytany – ile jest – zaczyna liczyć od nowa

• dodawanie i odejmowanie: wie, że trzeba liczyć obiekty po zmianach typu: dodać, odjąć; orientuje się, że
w wyniku dodawania lub odejmowania zmienia się liczebność obiektów. Na pytanie, ile jest, dziecko pokazuje czynność liczenia. Rozumuje w następujący sposób: jest mało, bo liczyłem krótko, jest dużo, bo liczyłem długo.

• licząc wymienia kilka liczebników na okrągło. Niektóre dzieci w tym wieku potrafią wymienić we właściwej kolejności kilka liczebników i przeliczając obiekty, wymieniają prawidłowy liczebnik.

• posługuje się liczebnikami głównymi

• wyszukuje w swoim otoczeniu przedmioty trójkątne, okrągłe, kwadratowe

• potrafi złożyć prostokąt z czterech jednakowych kawałków (mając przed sobą wzór całego prostokąta)

• różnicuje około 6 – 8 figur geometrycznych (wyszukuje taką samą figurę)

 

Ogólna wiedza o świecie:

• potrafi nazwać aktualną porę roku i zjawiska atmosferyczne dla niej charakterystyczne

• zna nazwy podstawowych zwierząt występujących w środowisku naturalnym

• wie, dlaczego trzeba ubierać się odpowiednio do pogody

 

Percepcja słuchowa:

• rozpoznaje głosy i dźwięki wydawane przez różne zwierzęta, instrumenty i niektóre pojazdy (np. pies, kura, karetka, motor)

• rozpoznaje odgłosy dochodzące z otoczenia (np. odgłos kroków na schodach, telefon, ćwierkający ptak, pralka, szum wody)

• dopowiada rymowane wyrazy w trakcie uczenia się znanego wiersza (np. Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku, przyszedł pan doktor jak się masz… koteczku).

 

 

Bibliografia:

Szkolenie „Obserwacja dziecka 3 i 4-letniego przedszkolu” A. Bąbczyńska, A. Danielczuk MODM

Ayres A.J., Dziecko a integracja sensoryczna, wyd. Harmonia Uniwersalis Gdańsk 2018

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: PWN

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Brzezińska A., Lutomski G. (red.) (1994, Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów (s. 150–188). Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Brzezińska A. (red.) ( 2004), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, GWP Sopot 2016

Bogdanowicz M., „ Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym.”

Czub, M. (2003a). Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla rozwoju emocjonalnego

dziecka. Forum Oświatowe, 2 (29), 31–49.

Czub, M. (2003b). Społeczna natura rozwoju emocjonalnego. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 55–70). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Cytowska B., Winczura B. (red), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, wyd. Impuls, Kraków 2016

Eliot L., Co się tam dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, wyd. Media Rodzina Poznań 2003

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E„ Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”

 

 


M. Szkiłądź


Przejdź do góry