Tydzień kodowania gr IV
Tegoroczny Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, obchodziliśmy w dniach 10- 25 października. Akcja ta ma na celu pokazanie, że kodowanie może być ciekawe i przydatne. Wszyscy żyjemy w świecie pełnym kodów.
Najlepszy przykład stanowią tu znaki drogowe, na których „zakodowana” jest konkretna informacja, a także sygnalizator świetlny z przyjętym znaczeniem kolorów: czerwony – STOP, żółty – UWAGA i zielony – NAPRZÓD. Natomiast litery to kody językowe, cyfry to kody liczbowe, a nuty to zakodowane dźwięki.
W przedszkolu bardzo często spotykamy kody, np. każda grupa ma swoją nazwę, a nauczyciele umawiają się ze swoimi dziećmi, że pewne ruchy, czy dźwięki coś oznaczają (np. określona piosenka stanowi sygnał do sprzątania). Najprostszym przykładem kodowania jest segregowanie, klasyfikowanie czy porządkowanie (kodem może być np. kolor, wielkość, kształt).
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania grupa IV uczestniczyła w wielu zabawach i aktywnościach z elementami kodowania. W trakcie zabaw zadaniem dzieci było np. zaznaczenie właściwej drogi biedronki do listka według wskazówek nauczyciela, odpowiednie poruszanie się po planszy, czy pokolorowanie właściwych pól na kartce. Dzieciom bardzo podobała się zabawa „mucha wyleciała”. Kodowanie było wplatane do codziennych aktywności dydaktycznych.
Proste kody używane w naszych zabawach uczą dzieci logicznego myślenia, rozumienia poleceń i wykonywania zadań zgodnie z instrukcją. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci, a także znajomość podstawowych pojęć matematycznych. W trakcie zabaw z kodami dzieci koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań i w efekcie rozwijają nowe umiejętności.